صفحه اصلی
بلاگ
مقاله
نحوه سوراخکاری سرامیک پرسلان و معمولی {آموزش قدم به قدم}
نحوه سوراخکاری سرامیک پرسلان و معمولی {آموزش قدم به قدم}

نحوه سوراخکاری سرامیک پرسلان و معمولی {آموزش قدم به قدم}

سوراخ کردن سرامیک های پرسلان می‌تواند کمی چالش برانگیزتر از سوراخ کردن انواع دیگر سرامیک ها باشد. این نوع سرامیک هااز مواد متراکم تر و ماندگارتری ساخته شده‌‌اند. به همین دلیل، سوراخ کردن آن ها می‌ تواند به کار و آماده‌سازی بیشتری نیاز داشته باشد.

شما همچنین به ابزار مناسب نیاز دارید که بتواند بدون آسیب از سرامیک سخت عبور کند. در این مقاله، ما به شما کمک خواهیم کرد تا بتوانید به راحتی انواع سرامیک‌های پرسلان را از جمله سرامیک پرسلانی نما، سرامیک پرسلان دیوار و سرامیک پرسلان کف بدون ترک و آسیب سوراخ کنید.

تفاوت سوراخکاری بین کاشی‌ های سرامیکی و پرسلان چیست؟

کاشی‌های سرامیکی و پرسلان هر دو گزینه‌هایی محبوب برای کف، دیوارها و سایر سطوح در خانه‌ها و دفترها هستند. اگرچه ممکن است شبیه به هم به نظر برسند، اما تفاوت‌های کلیدی بین این دو وجود دارد. این تفاوت ویژگی‌ها در کاشی‌های سرامیکی و پرسلان می‌تواند به روش‌های مختلف بر فرآیند سوراخ کاری تاثیر بگذارد. در اینجا برخی از ویژگی‌های کلیدی هر نوع کاشی و نحوه تأثیرگذاری آنها بر فرآیند مته کردن آورده شده است:

کاشی سرامیک

کاشی سرامیک

  • سطح متخلخل: کاشی‌های سرامیکی سطح متخلخل‌تری نسبت به کاشی‌های پرسلان دارند، به این معنی که در حین سوراخ‌کاری بیشتر مستعد ترک خوردن یا شکستن هستند. مته می‌تواند روی سطح کاشی گیر کند و باعث بریدگی یا ترک خوردن آن شود.
  • مواد نرم‌تر: کاشی‌های سرامیکی معمولاً نرم‌تر از کاشی‌های پرسلان هستند که می‌تواند سوراخ کردن آنها را آسان‌تر کند. با این حال، این بدان معناست که مته می‌تواند سریعتر فرسوده شود، به خصوص اگر چندین کاشی را سوراخ کنید.
  • چگالی کمتر: کاشی‌های سرامیکی نسبت به کاشی های پرسلان چگالی کمتری دارند، به این معنی که ممکن است به نیروی کمتری برای سوراخ کردن نیاز داشته باشند. با این حال،همچنین به این معنا است که کاشی‌ها ممکن است بیشتر در معرض ترک خوردن یا شکستن در حین سوراخ کاری باشند.

کاشی پرسلان

  • مواد سخت ‌تر: کاشی‌های پرسلان سخت‌تر و متراکم‌تر از کاشی‌های سرامیکی هستند که می‌تواند سوراخ کردن آن‌ها را سخت‌تر کند. بدین منظور بایستی از گِردبُر شیشه استفاده کرد.
  • میزان جذب آب کمتر: کاشی‌های پرسلان نسبت به کاشی‌های سرامیکی میزان جذب آب کمتری دارند، به این معنی که مشخصات فنی بهتری داشته و لذا بایستی در حین استفاده از گِردبُر از آب در حین سوراخکاری برای خنک کردن آن استفاده کرد.
  • بادوام‌تر: کاشی های پرسلان نسبت به کاشی‌های سرامیکی دوام بیشتری دارند، به این معنی که احتمال ترک خوردن یا شکستن آنها در حین سوراخ‌کاری کمتر است. با این حال، این بدان معناست که گِردبُر شیشه ممکن است سریعتر فرسوده شود، به خصوص اگر در حال سوراخ کردن چندین سرامیک هستید.
ابزارها سوراخ کردن سرامیک‌ پرسلان ابزارهایی که برای سوراخ کردن سرامیک‌ پرسلان نیاز دارید:
  • مته‌های کاشی: مته‌های هسته الماسی برای کاشی و سرامیک
  • گِردبُر شیشه
  • اسفنج و کاسه آب یا یک بطری اسپری (برای استفاده روی کاشی‌هایی که قبلاً به دیوار متصل شده‌اند)
  • نوار کاشی
  • خودکار نشان‌گذار
  • عینک ایمنی و محافظ چشم
  • پارچه یا حوله برای پاک کردن

مته هسته الماسی و یا گِردبُر چه اندازه‌ای نیاز دارید؟

سفارش دادن اندازه مته یا گِردبُر اشتباه می‌تواند به معنای شکاف ناخوشایند در سوراخ‌ کاری شما باشد که باید آن را پر کنید، بنابراین برای جلوگیری از این امر، در اینجا برخی از اندازه‌های مفید که اغلب برای اهداف سوراخ‌ کاری دیوار مورد نیاز است، آورده شده است:

اغلب یک سوراخ 6 میلی‌متری در کاشی‌های حمام و کاشی‌های آشپزخانه برای وسایل کوچک مانند جای حوله آشپزخانه، ظروف صابون و سبد دوش مورد نیاز است. بنابراین یک مته هسته الماسه یا گِردبُر قطر 6 میلی متر نیز برای سوراخ کردن آن مورد نیاز است.

سوراخ های بزرگ مانند 8 یا 10 میلی‌متر اغلب برای موارد بزرگتر مانند کابینت، آینه و دوش مورد نیاز است. حفره های بزرگتر مانند 20 و 25 میلی‌متر برای مواردی مثل لوله کشی و اتصالات مورد نیاز است.

مراحل سوراخکاری سرامیک پرسلان

مراحل سوراخکاری سرامیک پرسلان

مرحله 1 : آماده سازی و علامت‌ گذاری کاشی

برای کاشی‌های سرامیکی که قبلاً به دیوار وصل شده‌اند، محل مورد نیاز سوراخ را با یک خودکار مشخص کنید. نوار کاشی را روی آن قرار دهید. هنگامی که شروع به سوراخ کردن می‌کنید، نوار کاشی به جلوگیری از هر گونه پارگی در سطح کاشی کمک می‌کند.

مرحله 2 : فرآیند سوراخکاری را شروع کنید

عینک ایمنی و ماسک خود را بزنید و مته یا گِردبُر کردن را شروع کنید. مته‌های الماس یا گِردبُر÷ همیشه باید با سرعت آهسته استفاده شوند، بنابراین برای شروع مته چرخشی خود را روی کمترین دور در دقیقه تنظیم کنید (همیشه می‌توانید پس از شروع کار، سرعت کمی را افزایش دهید).

هرچند به یاد داشته باشید که سرعت بیشتر به معنای گرمای بیشتر است و این می‌تواند کاشی و یا سرامیک شما را بشکند و سنگ الماس مته یا گِردبُر شما را بسوزاند، بنابراین توصیه می‌شود که از 10000 دور در دقیقه تجاوز نکنید.

مرحله 3 : تکنیک‌های سوراخکاری

مته هسته الماسی یا گِردبُر خود را روی نوار کاشی زاویه دهید تا سوراخ کاری برای برش اولیه شروع شود. آن را به حالت عمودی برگردانید تا سوراخکاری را با سرعت کم ادامه دهید. در همان زمان مقداری آب اسپری کنید یا آب اسفنج خود را مستقیماً روی فرآیند سوراخکاری فشار دهید تا همه چیز خنک بماند.

سخن پایانی

همانطور که در بالا مشاهده کردید، سوراخ کردن سرامیک‌های پرسلان یک کار پیچیده نیست و می‌توانید  با استفاده از فشار کم تا متوسط روی مته یا گِردبُر و حفاری آهسته با سرعت کم، بدون هیچ گونه ترک خوردگی یا آسیب کاشی، این کار را انجام دهید.